سهیلا حاجی‏زاده


منبع: راسخون

عناصر تغذیه‌ای موجود در غذاها به تمام فرایندهای زندگی کمک می‌کنند. جهت بررسی دقیق عناصر موجود در مواد غذایی و مواد تغذیه‌ای پایه‌ی آن‌ها، مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید.
غذا، لباس و مسکن نیازهای اساسی بشر می‌باشد. عناصر تغذیه‌ای موجود در غذاها برای همه‌ی فرایندهای زندگی ضروری می‌باشند، به همین دلیل غذا یکی از نیازهای اساسی ما به شمار می رود. هنگامی که از اصول غذاها صحبت می کنیم، هدف ما بیان نیازهای بدن به مواد غذایی می‌باشد. اجازه دهید به عناصر تغذیه‌ای موجود در غذاها و نقشی که آن‌ها در حفظ متابولیسم و سلامت کلی بدن ایفاء می‌کنند. بپردازیم.
کربوهیدرات ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، فیبرها و آب عناصر تغذیه‌ای اساسی موجود در غذاها را تشکیل می‌دهند. آن‌ها بر اساس عناصری که بدن به آن‌ها نیاز دارد، دسته بندی می‌شوند. عناصر تغذیه‌ای مورد نیاز بدن در مقادیر نسبتا بزرگتر به عنوان عناصر غذایی ماکرو طبقه بندی می‌شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی که در مقادیر نسبتا کمتری مورد نیاز بدن هستند، نیز به عنوان عناصر غذایی میکرو طبقه بندی می‌شوند. کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها منابع انرژی می‌باشند.
کربوهیدرات‌ها ارائه دهنده‌ی چهار کالری انرژی در گرم می‌باشند، در حالی‌که یک گرم از چربی ارائه دهنده‌ی نه کالری انرژی می‌باشد. مولکول‌های کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. پروتئین‌ها حاوی اتم های نیتروژن می‌باشند. غذاهای حاوی برخی و یا همه‌ی مواد غذایی در نسبت‌های مشخصی می‌باشند. این عناصر غذایی به حفظ متابولیسم بدن و همچنین حفظ سلامتی ما کمک می‌کنند.

کربوهیدرات‌ها

بر اساس تعداد واحدهای قندی که در آن‌ها موجود است، کربوهیدرات‌ها به عنوان مونوساکاریدها، دی ساکاریدها یا پلی ساکاریدها طبقه بندی می‌شوند. آن‌ها به ترتیب حاوی یک، دو و سه یا واحدهای قند بیشتری می‌باشند. کربوهیدرات‌ها نیازمند آب کمتری به منظور هضم بوده و محبوب‌ترین منبع انرژی به شمار می‌روند. از آن‌جا که بدن می‌تواند انرژی را از پروتئین ها و چربی‌ها به دست آورد، آن‌ها عناصر ضروری به حساب نمی‌آیند. مواد غذایی غنی از کربوهیدرات شامل نان، برنج و لوبیا می‌باشد.

چربی‌ها

آن‌ها حاوی اسیدهای چرب و گلیسرول می‌باشند. در صورتی‌که در یک مولکول چربی، همه‌ی اتم‌های کربن متصل به اتم‌های هیدروژن باشد، به عنوان چربی اشباع شده شناخته می‌شود. اگر برخی از اتم‌های کربن چربی به صورت دوگانه به همدیگر متصل باشند، چربی اشباع نشده نامیده می‌شود. چربی‌های اشباع شده جامد می‌باشند، در حالی‌که چربی‌های اشباع نشده مایع هستند. چربی‌ها به منظور تشکیل اسیدهای چرب و گلیسرول تجزیه می‌شوند. اسیدهای چرب در رژیم غذایی مورد نیاز می‌باشند، در حالی‌که گلیسرول به منظور تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. چربی‌ها انرژی ذخیره شده در بدن ما می‌باشند. جدا از این موضوع، آن‌ها به عنوان یک بافر در برابر بیماری‌ها عمل کرده، باعث حفظ دمای بدن شده و به عملکرد سلول‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها مسئول سلامتی پوست و مو نیز می‌باشند. چربی‌ها به عنوان حلال‌هایی برای ویتامین‌های A، D، E و K عمل می‌کنند. بدن می‌تواند این ویتامین‌ها را تنها با کمک چربی‌ها جذب کند. خشکبار، روغن و کره حاوی چربی می‌باشند.

مواد معدنی

پوسته‌ی صدف منبع طبیعی از مواد معدنی می‌باشد. نمک یددار یک مثال از مواد معدنی افزوده شده به عنوان مکمل می‌باشد. کلسیم، منیزیم و فسفر که به رشد و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند، برخی از مواد معدنی ضروری می‌باشند. سدیم، پتاسیم، ید، آهن و روی دیگر مواد معدنی مفید موجود در رژیم غذایی می‌باشند. پروتئین‌ها در طول دوره‌ی رشد بدن مورد نیاز می‌باشند. گوشت، تخم مرغ و شیر غنی از پروتئین می‌باشند.

فیبر

پروتئین قابل هضم بخش از برنامه‌ی غذایی بوده که فیبرهای غذایی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها فرایند دفع مدفوع را تسهیل می‌بخشند، آن‌ها ارائه دهنده‌ی مواد غذایی به بدن بوده و نقش مهمی در فرایند هضم ایفاء می‌کنند. کل غذاهای دانه‌ای، سبوس و کرفس غنی از فیبر هستند.

آب

همه‌ی ما می‌دانیم که 70 درصد از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. این واقعیت برای نشان دادن اهمیت آب به عنوان یک ماده‌ی مغذی اصلی کافی می‌باشد. بدن انسان به حدود 1 – 5 لیتر آب در هر روز نیاز دارد. نیاز آبی بدن وابسته به فعالیت فیزیکی هر فرد می‌باشد. ویتامین‌های محلول در آب به منظور عمل به آب نیاز دارند. آب به تشکیل روان کننده‌ها در بدن کمک می‌کنند. آن‌ها نقش مهمی در انتقال مواد غذایی در بدن و حذف محصولات زائد از بدن ایفاء می‌کنند. آب در همه‌ی سلول‌ها، اندام‌ها و بافت‌ها به منظور کمک به تنظیم دما، پاکسازی بدن و حفظ عملکرد بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد غذایی مناسب جهت حفظ وضعیت سالم و بهینه مهم می‌باشند. مواد غذایی مناسب مصرف شده در مقادیر صحیح به حفظ زندگی شاد و سالم به ما کمک می‌کنند.